Historische ligging

Instructies

Klik op de in de kaart voor meer historische achtergrondinformatie.
= Projectlocatie

×

Haven

De havenkom van Middelharnis, gezien vanaf de Spuistraat. De haven is nog in gebruik voor beurtschippers. Op de hoek van de kade staat nu het beeld van de kofjekoker.

×

Haven

Aankomst van het stoomveer naar Hellevoetsluis. Links de Wilhelminabrug. Rechts de planlocatie. Het langwerpige gebouw is verdwenen.

×

Haven

Zicht op de havenkom, met rechts Hotel Meyer. Hier is later hotel de Parel opgericht.

×

Haven

Zicht op het havenkanaal, gezien vanaf de Spuistraat. Aan de horizon de wilhelminabrug, met rechts daarvan de planlocatie.

×

Aankomst haven

De havenkom van Middelharnis, gezien vanaf de werf. De haven is nog in gebruik voor beurtschippers.

×

Aankomst haven

De schutsluis aan het begin van het havenkanaal beschermd de haven tegen hoge waterstanden op het Haringvliet. Dit stond tot 1970 in open verbinding met de Noordzee.

×

Aankomst haven

Zicht vanaf het silogebouw van de CAAGO. Aan de horizon de havenkom met links de grote kerk van Middelharnis.

×

Projectlocatie

Te midden van deze historische locaties wordt hier het plan Waterrijck gebouwd.

Unieke historische locatie

Herleef de rijcke waterhistorie van Middelharnis

Wat deze locatie bijzonder maakt is de historische ligging binnen het polderlandschap van Goeree-Overflakkee. Waar het in de 18de eeuw gegraven kanaal voorheen belangrijk was voor de scheepvaart, daar is het er nu een van rust en plezier.

Het eiland Goeree-Overflakkee wordt gekenmerkt door een groot polderlandschap met ringpolders en aandijkingen. Het dorp Middelharnis ligt op de noordelijke rand van de Oude Land-polder, een van de oudere polders op het eiland en grensde oorspronkelijk aan het Haringvliet.

Het kanaal vond zijn oorsprong nadat er in de 18e eeuw een grote zandplaat ontstond ten noorden van het dorp. Hierdoor was er de noodzaak om een kanaal te graven om de haven toegankelijk te houden.

In loop ter tijd zijn er langs het kanaal verschillende loodsen en schuren gebouwd. Deze gebouwen waren voornamelijk gericht op de landbouw, maar boden tevens de mogelijkheid om de verzamelde producten op schepen te laden voor transport naar havens buiten het eiland.